Et maintenant, français!

Igår började jag nya kursen, Franska A! Som vanligt var det massa recentiorer (nybörjare, youngisar, bortkomna små liv, kalla det vad ni vill) som skulle få den information man redan fått till leda, om Engelska Parken, Studenthälsan, Upnet. Bara Studentprästen som saknas tänkte jag och sekunden senare dyker mycket riktigt fröken präst upp och kör samma gamla info som förra året. Men men, kursen verkar bra och strukturerad på ett riktigt bra sätt och äntligen en lärare som börjar ställa lite krav! Kravet bestod väl i princip av att utöka vårt ordförråd så att vi inte ligger på 85% förståelse av en text utan mer 99%. I'll do my very best. Idag var det diagnostiskt prov för att se lite hur man ligger till. Ordkunskapen gick nog sådär, massa ord jag chansade på, så då vet jag vad jag har att jobba med den här hösten. Grammatikdelen kändes stensäker och jag virvlade fram genom presens particip, konjunktiv och korrelat och kanske bör man sända ett litet tack till Monkan och Diego för deras grammatiska drillning av min lilla hjärna. Nu ska jag börjar läsa L'etranger av Albert Camus, får se hur jag lyckas med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0