Snillen spekulerar.

Konversation på en lektion mellan 3 högstadietjejer någonstans i Uppsala:

Tjej 1: Woohoo, snart blir jag byxmyndig!
Tjej 2: Men alltså, vad händer när man blir byxmyndig?
Tjej 3: Då får man ju knulla gratis! Eller nej, vad sa jag?

Är det inte underbart, så säg?

En vanlig dag för en högstadievikarie.

8.00
Anländer till skolan med buss, det regnar kraftigt.

8.15
Går mot dagens första lektion, en in i minsta detalj planerad franskalektion för årskurs 7. Möts av en annan lärare som säger: "Du vet väl att sjuorna ska ha tipspromenad nu på språktimmen?" Ehm, nä, svarar jag, den ofta ovetande vikarien. Tipspromenaden utförs trots dåligt väder och oorganiserad lärarkår som inte riktigt vet var frågorna sitter. Jag och en annan lärare planerar inför en diagnos i årskurs 9 imorgon medan de stackars barnen vimlar runt utomhus.

9.50
Anländer till en lokal något längre ifrån skolan, där de lite bråkigare eleverna placerats tillsammans med två lärare. Jag har inte frågat om vilka kriterier som gäller för att de ska hamna där, i fängelset, som de själva kallar lokalen. Vi spelar två omgångar UNO innan engelskalektionen med de tre niorna, samtliga pojkar med invandrarbakgrund, sätter igång. Att göra dialoger fungerar för en elev som är lite säkrare på engelska än de andra två. Det är svårt med olika nivåer i klassrummet.

11.05
Engelskalektion med en åtta. Monster? Ja, nästan. Men det är med all säkerhet inte deras fel. Jag drar mig för att fråga deras lärare hur mycket de jobbat med gruppsammanhållning och värderingsövningar.

11.50
Lunch i matsalen. Ungspannkakor ser ut och smakar verkligen likadant i alla högstadieskolor. Salladsbordet är allt annat än lockande. Jag förstår att barnen springer och köper annan mat på lunchrasterna. Eller inte äter alls.

12.20
6 av eleverna från åttondeklassen har extra engelska som språkval. Det går lite lättare att jobba med dem när de är så få. Men man känner hur uttråkade de är. En kille svarar "Vet inte" på precis allting. Dock glimtar det till när eleverna brainstormar fram vad de vet om USA. Jag ber dem nämna några kändisar och en kille nämner en person jag aldrig hört talas om, en person med ett lustigt artistnamn. Jag skriver upp namnet på tavlan. Nån kvart senare vill killen att jag ska titta ordentligt på grupplistan med elevernas namn. Då inser jag att det är killens efternamn jag skrivit på tavlan. Jag skrattar högt och inser att det finns hög intelligens och humor hos den killen.

13.45
Dagens sista lektion är den första lektionen någonsin i franska för 12 sexor. Först möter jag en tjej som kommer från en annan skola. Hon är ensam i sin klass om att läsa franska. Det tycker jag är tufft gjort. Sedan ramlar resten av sexorna in. Åh, vilken lust! De frågar mig om massor av ord, fascineras av hur enkelt det är att fråga hur man mår och de tycker det är kul att utforska var i världen man pratar franska. Tänk att få börja från början med ett helt nytt språk.

14.55
Bussen går hemåt. När jag kliver ur är det regnigt igen, och Johan Wissman ska snart springa OS-final. 

Yes, I'm alive!

Hehe, ni trodde väl inte att jag hade huggit av mig fingrarna under sommaren? Lite måste man ju få vila från bloggandet tycker jag. Men nu är jag här igen, redo för en rolig höst.

Under sommaren har jag gått en fantastiskt bra sommarkurs på Högskolan på Gotland där jag lärt mig mycket. Det ska bli kul att få komma hem och utsätta teaterbarn och skolelever för alla mina idéer ;-)

För övrigt anser jag att sommarens hit Ella, elle l'a med Kate Ryan har en suverän språklig innebörd. Fundera själva, ni som är frankofoner nog! Låten är dessutom tidigare insjungen av ESC-vinnaren France Gall.

RSS 2.0