MF 2006 - Deltävling 3

Då har vi kommit till vecka 3 i detta års melodifestivalcirkus. Här är mina omdömen om låtarna:

BWO -Temple of love
Att Alexander Bard verkar vara en rätt märklig person gör mig inget så länge han fortsätter att spotta ur sig hits på det här viset. Låten sitter direkt, kanske inte det bästa BWO har gjort, men likafullt en livsfarlig hit som kommer äta upp resten av startfältet direkt. Om denna inte når final ska jag sova i snön inatt!

Jessica Folcker - When love's comin' back again
Låter lite Backstreet Boys eller annan typ av halvsnabb 90-talshit. Men det betyder inte att låten är särskilt dålig, tvärtom så är den ganska söt. Folcker sjunger ju som bekant riktigt bra och tonartshöjningen är tjusig så jag vill nog ha denna till Andra chansen i alla fall.

Gregor - Mi amor
Hade absolut inga förväntningar på denna låt. Blev rejält chockad när den visade sig vara på svenska! Soundet är väldigt israeliskt (läs Ein davar) och sticker onekligen ut. Bara att ha med ett ovanligt ord som himlavalvet är ett plus när det gäller schlagervärlden. Stabilt!

Jessica Andersson - Kalla nätter
Usch så frustrerad jag är! Verserna är så äckligt bra att de får mig att rysa över hela kroppen. Men när låten sedan äntrar refrängen blir den plötsligt sämre och känns bara banal. Trots refrängmissen så blir detta nog min tvåa ikväll, för verserna är ju så fruktansvärt bra.. Frustrerande är ordet!

The Poodles - Night of passion
Första gotländska bidraget ikväll i form av låtskrivaren och gamle Gaston Bros-hjälten Johan Lyander. Tyvärr är låten en ganska medelmåttig hårdrockspastisch som känns rejält unken. Vi har hört detta förut och trots det roliga gruppnamnet blir det nog en plats långt ner.

Elysion - Golden star
Attlerud, den andre gotlänningen, är åter igen i farten i MF och han blir mer experimenterande för varje år. Förra året Richard Engfors galna låt och nu någon sorts opera/folkrock/bajs? Låten påminner om den betydligt bättre Där en ängel hälsat på från 1997 och det blir nog ingen flipp för Gotland ikväll...

Patrik Isaksson - Faller du så faller jag
Den här mannen hade jag förväntat mig betydligt mer från. Han har ju några riktigt bra låtar på sin meritlista men det här är tråkigt så det förslår. Detta är Melodifestivalen, var lite rolig!? Tonartshöjningen sitter dock där den ska, men då är det tyvärr för sent att lyfta detta spektakel.

Kayo - Innan natten är över
Snygg James Bond-inledning som följs av en ganska medryckande och helt okej låt. Har aldrig haft något gott öga till Kayo, men här gör hon låten rättvisa! Hennes röst gör låten originell, vilket inte hade skett om t.ex. Shirley Clamp hade sjungit. Second chance, here comes Kayo!

Rangordningen ikväll blir alltså:
1. BWO
2. Jessica Andersson
3. Kayo
4. Jessica Folcker
5. Gregor
6. Elysion
7. The Poodles
8. Patrik Isaksson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0