Tidsmaskin

Den här veckan har jag önskat mig en tidsmaskin. Men jag vet inte om jag vill ha en observerande tidsmaskin eller en tidsmaskin som gör att man kan påverka historien. Jag tänker på att åka till den 28 februari 1986, Sveavägen i Sthlm vid 23-tiden. Jag vill få ett svar på vem som sköt Olof Palme, så att hela mordhistorien kan läggas åt sidan och att vi istället kan rikta in oss på att minnas politikern Palme istället för mordoffret Palme. I tisdags var jag så jäkla arg över att aldrig ha fått uppleva Palme. Jag hade velat se och höra honom tala i Almedalen, uppleva hans visionära engagemang, bildat en bild om den enkla politikern som det sägs att han var. Varför skulle just han till att mördas? Varför skulle Anna Lindh till att mördas? En mycket bra sak som Lotta Gröning sa i TV 3:s specialprogram om Olof Palme var att dagens politiker fokuserar på budgetar och att vinna nästa val, medan en sån som Palme fokuserade på visioner och att genomföra dem. Att engagera sig, att reagera utan att tänka: Nä, så där kan jag inte säga för då tappar jag den och den väljargruppen. Att våga stå för sina idéer. När får vi uppleva nästa Palme?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0