ESC 2006 - Finalen!

Här kommer mina kommentarer och betyg till låtarna i finalen av årets ESC!

Schweiz: Six4One - If we all give a little
Ralph Siegel und Bernd Meinunger, was haben sie gemacht?! Detta är horribelt! Så inställsamt, så plastigt, så korkat! Att Andreas Lundstedt går med på denna förnedring är för mig en gåta. 1/5.

Moldavien: Arsenium feat. Natalia Gordienko & Connect-R - Loca
Hmm. Min hjärna är kluven! Ena halvan vill bara spy och andra halvan diggar med i loca-boca-jocka-mocka. Men till slut tar förnuftet över något, vilket tyder på att jag inte är helt schlagersjuk (ännu). Undrar var mormor med trumman från förra året har försunnit någonstans? 2/5.

Israel: Eddie Butler - Together we are one
Efter förra årets vackra låt trodde jag att Israel äntligen var på rätt väg igen. Men icke, de skickar en av "Happy Birthday"-killarna från 1999 och levererar en tröttkörd fredsschlager som knappast får mig att ställa mig i demonstrationståg och vilja skipa fred i Mellanöstern. 1/5.

Lettland: Vocal Group Cosmos - I hear your heart
ESC-historia! Aldrig förr har ett bidrag framförts helt à cappella! Genialiskt drag, som tyvärr inte når ända fram, men låten har ändå sin enkla charm. The Real Group i MF nästa år? 3/5.

Norge: Christine Gulbrandsen - Alvedansen
Norge går tillbaka till 90-talets etnotrend. Hur fel som helst? Nä! Låten har riktigt vackra partier där refrängen står sig allra starkast. Tyvärr håller den inte hela vägen då avslutningen är hur trist som helst. 3/5.

Spanien: Las Ketchup - Un Blodymary
Me gusta! (eller hur man nu säger) Soundet känns riktigt coolt och avslappnat och stuff-faktorn är hög. Och visst är det lite coolt med Las Ketchup i ESC. Betyget dras ner tack vare alkoholglorifieringen. 3/5.

Malta: Fabrizio Faniello - I do
Rolf K. Nilssons favorit från 2001 är tillbaka! Den här gången har han med sig en betydligt starkare låt än senast med en mördarrefräng av rang och väl tillrättalagda verser. Malta är alltid stabila! 4/5.

Tyskland: Texas Ligthning - No no never
Tysk country? Jojomensan och visst svänger det! Steel guitaren och gitarrspelandet sitter där de ska och låten ger en ett svalt leende på läpparna. Tänk en duett mellan Kikki och Jill Johnson till denna, mumma! 3/5.

Danmark: Sidsel Ben Semmane - Twist of love
Om Tyskland gav mig ett svalt leende på läpparna så får det här hela min kropp att brista ut i ett enda stort glädjetjut. Danmark gör det de är bäst på: Gladschlager och Sidsel sjunger som en gudinna låten igenom. Frågan är om det råder twist-feber i Danmark nu? 5/5.

Ryssland: Dima Bilan - Never let you go
Han var riktigt övertänd i torsdags, men låten är fortfarande suverän. 5/5.

Makedonien: Elena Risteska - Ninanajna
Den är fortfarande livsfarlig, men så bra var väl inte framträdandet? 3/5.

Rumänien: Mihai Traistariu - Tornero
Låten har haussats oerhört inför finalen och jag låter mig inte luras helt. Visst är låten ruskigt effektiv men händer det egentligen så mycket i låten? Och varför inte hela låten på italienska? 3/5.

Bosnien-Hercegovina: Hari Varesanovic - Lejla
Nej, Varesanovic berörde mig inte i torsdags heller. 1/5.

Litauen: L T United - We are the winners
Försvinn ur mina öron! 1/5.

Storbritannien: Daz Sampson - Teenage life
Alltså, kommer jag överleva denna triptyk av tråklåtar? Ytterst tveksamt. 1/5.

Grekland: Anna Vissi - Everything
Storfavoriten till att vinna hela tävlingen har all anledning till att befinna sig i den positionen. Låten är en riktig fläskläpp som doftar Celine Dion, Bonnie Tyler och MeatLoaf och det är ju aldrig fel. Kan den dessutom göra sig bra på scen så är livsfarlig bara förnamnet. 5/5.

Finland: Lordi - Hard Rock Hallelujah
Efter en gigant kommer nästa. Fortfarande min absoluta favorit. 5/5.

Ukraina: Tina Karol - Show me your love
Nä, den här är fortfarande allt för platt. 2/5.

Frankrike: Virginie Pouchin - Il était temps
Franska är härligt att lyssna på. Tyvärr levererar Frankrike en medelmåttig låt där händelsefaktorn är lika med noll. Var har Natasha St-Pier tagit vägen? 1/5.

Kroatien: Severina - Moja stikla
De första gångerna jag hörde den här låten tyckte jag den var fruktansvärd. Nu har jag hittat charmen i låten, för visst är det roligt att kunna brista ut i ett Moja Stikla! Känns som tagen från en lokalrevy och bara det är kul så det förslår! 3/5.

Irland: Brian Kennedy - Every song is a cry for love
Växte till oanade höjder under det enkla framförandet i torsdags. Har nynnat på den hela dagen! 4/5.

Sverige: Carola - Invincible
Kören lyfte låten något. Carola var stel! 3/5.

Turkiet: Sibel Tuzun - Super star
Varken super eller star. 2/5.

Armenien: Andre - Without your love
Roligt att Armenien gick till final! Tjolahopp, tjolahej! 3/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0