ESC 2006 - Semifinalen

Här kommer mina kommentarer och betyg till årets ESC-låtar i semifinalen!

Armenien - Andre: Without your love
Tjolahopp, tjolahej, without your love! Välkommen in i ESC-familjen Armenien! Första bidraget någonsin är en medryckande dänga som är aningen tjatig men överlever tack vare den glädjande framtoningen. 3/5.

Bulgarien - Mariana Popova: Let me cry
Efter förra årets kaffegrupp kommer Bulgarien med en relativt intetsägande låt som aldrig når några högre höjder utan stannar på magplasknivå. Dock har Popova en röst som är många gånger bättre än låten. 1/5.

Slovenien - Anzej Dezan: Mr Nobody
Riktigt spännande låt som har en refräng i högsta schlagerklass. Tyvärr når inte verserna samma höjder, men verserna är ju bara vi schlagernördar som bryr oss om så refrängen tar Dezan till final! 4/5

Andorra - Jenny: Sense tu
Tredje försöket hittills för det lilla landet mellan Spanien och Frankrike och också det bästa försöket hittills! Känns lite James Bond blandat med sydeuropeiska schlagers från 70-talet och den blandningen är inte fel! Tonartshöjningen sitter där den ska! 3/5.

Vitryssland - Polina Smolova: Mum
Oj, vad icke originellt det här känns! Lite Sanne Salomonsen-känsla vilket får mig att bli än mer uttråkad. Jag vet knappt vad jag ska skriva för jag känner verkligen ingenting när jag hör detta. 1/5.

Albanien - Luiz Ejili: Zjarr e ftohte
2004 var jag totalcharmad av Albanien. 2005 raka motsatsen. Tyvärr fortsätter den nedåtgående trenden även i år för det här är bara för banalt och alldeles alldeles urtrist. Anjeza kom tillbaka! 1/5

Belgien - Kate Ryan: Je t'adore
Första riktigt riktiga schlagerfeelingen i mina öron! Mixar lite från icke framträdande låtar i de senaste årens svenska MF och bildar en egen liten schlagerpärla. Men jag saknar den knorr som behövs någonstans för att detta ska bli en femma. 4/5.

Irland - Brian Kennedy: Every song is a cry for love
Första gången jag hörde denna låt tänkte jag: Åh nej, ännu en smörig ballad från Irland! Men ju mer jag har hört den desto mer har jag förstått att detta är en smörig ballad med viss kvalité! Helt klart Irlands bästa bidrag sedan den fantastiska Is always over now? från 1998. 3/5.

Cypern - Annette Artini: Why angels cry
Den här hade vunnit i början eller mitten av 90-talet under powerballadernas stora framgångsperiod, men år 2006 känns det här oerhört "off to date" (om man nu kan säga så?). Avslutningen känns i alla fall någorlunda bra. 2/5.

Monaco - Severine Ferrer: La coco-dance
Charmig är bara förnamnet för denna enkla bagatell till låt. Och visst är det skönt med lite franska för en gångs skull! Kommer säkert få folk i stugorna att dansa kokosdansen! 3/5.

Makedonien - Elena Risteska: Ninanajna
Det här kan bli livsfarligt! En dos Sertab, en dos Ruslana, en dos Helena = Skopje 2007? Hade låten varit något skarpare hade det säkert kunna bli verklighet, men man vet ju aldrig hur det europeiska folket hade tänkt rösta. Svag avslutning. 3/5.

Polen - Ich Troje feat. Real McCoy: Follow my heart
Ska Ich Troje vara med igen? Oh no...Tänkte jag i alla fall innan jag hört låten, men nu sitter jag här och diggar med i denna roliga melodi med massor av helt crazy röster and me like so much! Refrängen känns som en självklar sak att lära mig fort! 4/5.

Ryssland - Dima Bilan: Never let you go
Det är tur att Sverige inte skickade Darin som representant till årets ESC för han hade stått i blek jämförelse jämfört med denna Darin-liknande låt som är ruskigt effektiv och når i princip samma klass som Solo från 2000! Det finns inte så mycket mer att tillägga. 5/5.

Turkiet - Sibel Tuzun: Super star
I år har Turkiet skickat något som skulle kunna vara hämtat från den skräphög av låtar som Spice Girls inte använde i sin repertoar. Med andra ord: Det här är inte särskilt skoj eller bra. 2/5.

Ukraina - Tina Karol: Show me your love
Den här låten har något. Synd att det inte kommer fram tillräckligt bara. Refrängen tröttnar jag på efter ett par lyssningar, ja nästan så att jag vill kasta den åt fanders. 2/5.

Finland - Lordi: Hard rock hallelujah
Detta är fantastiskt! En låt som är så melodiös att Lasse Holm skulle bli grön av avund blandat med hårdrockstoner och läskiga kostymer gör att detta är det absolut bästa under ESC 2006. Och inte förstör Lordi tävlingen som vissa påstår, snarare förgyller! Finlands första seger någonsin kommer i år! 5/5.

Holland - Treble: Amambanda
Holland har vaknat till liv igen med en väldigt rolig låt som delvis framförs på ett låtsasspråk och sånt är alltid kul! Kan räcka rätt långt, men inte ända upp. 3/5.

Litauen - L T United: We are the winner
Snälla skona mig från detta. 1/5.

Portugal - Nonstop: Coisas de nada (Gonna make you dance)
Bosnien-Hercegovina 2005 någon? Varför ska Portugal alltid försöka vara så tråkiga som möjligt? Nu försöker de i alla fall med en upp-tempolåt. Tyvärr saknar den totalt lyster och sånginsatserna är minst sagt likgiltiga. 1/5.

Sverige - Carola: Invincible
Låten är fortfarande inte helt hundra, men den engelska texten lyfter gör att den känns något fräschare! När Carola brister ut som värsta operadivan i ett Invincible (läs andra refrängen) så får det mig faktiskt att rysa lite smått av välbehag. Visst går Carola till final, men där blir hon högst 4:a. 3/5.

Estland - Sandra Oxenryd: Through my window
Riktigt klassisk mix av country, dansband och schlagers levereras av en säker Oxenryd och jag förstår inte varför denna inte kom med i svenska MF? Refrängsluten är mumma! Lustigt nog inte skriven av svenskar.3/5.

Bosnien-Hercegovina - Hari Varesanovic: Lejla
Nej, jag kan inte med detta. Ingenting händer, ingenting händer. 1/5.

Island - Silvia Night: Congratulations
Island kan verkligen det där med hits! En refräng som häftar sig fast överallt i mitt sinne och en vers som känns supercharmig. Sedan pratas det om att Silvia Night är Sveriges svar på Grynet och det är ju ytterligare en anledning till att tycka att detta är mega-coolt! 5/5.

De 10 bidrag jag vill ska gå vidare:
Finland
Island
Ryssland
Polen
Sverige
Irland
Slovenien
Belgien
Estland
Monaco

Kommentarer
Postat av: raukan

Jag kontrar imorgon med en egen lista. Såhär kan det inte se ut!! :)

2006-05-17 @ 22:26:09
URL: http://raukan.blogg.se
Postat av: Peter

Ska bli spännande vad som sker! =)

2006-05-18 @ 16:17:53
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: raukan

Nu har jag också skrivit.. ;)

2006-05-18 @ 18:50:25
URL: http://raukan.blogg.se
Postat av: carbuncle

Jag litar väl på er schlagerfanatiker...

2006-05-18 @ 20:15:11
URL: http://carbuncle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0