Fransosen anropar!

Det kanske skulle passa med ett litet inlagg fran Frankrike. Jag befinner mig i Besançon i ostra Frankrike, staden dar Victor Hugo foddes! Jag bor i en familj som foder mig bade morgon och kvall och pa dagarna gar jag antingen pa lektioner, pluggar i biblioteket eller "utflyktar" mig, som igar da jag och mina svenska kumpaner besokte Dijon, den stora senapsstaden. Jag har varit har i snart tre veckor och nu borjar jag langta hem till den svenska vardagen. Det ska bli skont att komma hem nasta fredag, det enda jag fasar for ar snon, men jag far klara mig :-) Jag har ocksa fatt lart mig mer om hur jag agerar i olika situationer; vilket alltid ar en blandning av skrack och fortjusning. Bl.a. min daliga vana (som jag delar med lillasyster X) att svara pa nagot aven fast jag inte har hort vad personen i fraga har fragat. Sana situationer blir annu lustigare pa ett frammande sprak kan jag lova!

Korta iaktagelser fran Frankrike:
* Morkt brod existerar knappt
* Fransman kor bil som galningar
* Dagstidningar saljs i separata butiker (dessutom ar de inte ihophaftade)
* Alla pratar franska i filmer och tv-serier (Aven Sean Connery och Peter Stormare. Jag totalvagrade att ga och se Scoop, det hade varit forodande att hora Scarlett Johansson prata franska!)
* Alkohol behandlas som vilken vara som helst.

Sirius till Superettan! Synd att jag missade det, men det blir harligt att antligen fa ga pa gratis elitfotboll i Uppsala! Som domare har jag ju gratis entré till alla matcher i distriktet. Far hoppas att Studenternas fraschas upp lite grann sa att matchupplevelserna blir an mer totala.

Kommentarer
Postat av: raukan

Moahaha, visst kan det bli sååå feeeel.. Tror inte jag gjorde nån dundermiss i Nice dock.. :D Har du gjort nån?

2006-11-11 @ 08:56:18
URL: http://raukan.blogg.se
Postat av: carbuncle

Ni är så roliga =) Arken-laget vann tydligen i bandy, och vi har inte snö. Däremot har det regnat väldigt mycket idag och på konsum säljer de väldigt söta små Lambifår. Det är flera som frågar efter dig! Eller, de frågar mig om jag har hört nåt från dig.

2006-11-12 @ 02:14:25
URL: http://carbuncle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0