Historisk helg

I helgen valde Socialdemokraternas extra-kongress Mona Sahlin till partiledare, den första kvinnan som får chansen att leda partiet. Jag tror faktiskt inte att tankegångarna inom partiet totalt dominerades av att "Nu måste vi välja en kvinna!" för det visade sig ju att de enda riktigt bra, tänkbara partiledarkandidaterna var just kvinnor! Jag ser faktiskt ingen man inom sosse-toppen som skulle kunna leda partiet utan för mig har mina kandidater bara varit kvinnor. Först hade jag Margot som favorit, sen Carin Jämtin, sen seglade Wanja Lundby-Wedin upp som en outsider efter hennes råsopar mot Sven-Otto Littorin. Mona Sahlin har jag aldrig haft något särskilt gott öga till, men jag hoppas på att den bilden kommer förbättras, precis som min bild av Göran Persson förändrats positivt genom åren.

Nu går vi för vinst i valet 2010 för att skriva ytterligare lite svensk politisk historia, nämligen att välja Sveriges första kvinnliga statsminister, Mona Sahlin.

På tal om sossarna så bänkar jag mig ikväll för att se den första delen av dokumentärserien om Göran Persson och hans tid som statsminister. Det ska bli intressant att se vad som kommer fram!

Kommentarer
Postat av: Maria Hellkvist

Och vem är det som intervjuat Mona?! :)

2007-03-28 @ 23:15:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0