Äntligen ute i verkligheten.

Den här veckan och de två nästföljande är jag ute på praktik i Gottsundaskolan, en skola som ligger i ett av Uppsalas invandrartätaste områden men som har barn som bor både i Gottsunda och Sunnersta, där det i princip bara bor övre medelklass. Det är alltså en minst sagt spännande skola där elever med vitt skilda bakgrunder möts dagligen i en gammal, hederlig kommunal skola med sunkiga korridorer, 10 år gamla läroböcker och dassig ventilation.

Men oj vad kul det är! Just nu är jag mest observerare och ser hur lärare lägger upp lektioner och så, men jag får även rycka in och hjälpa till vid bänkarna, både med ämnesfrågor och mer disciplinära saker som att rycka tag i elevers mobiltelefoner. Nästa vecka ska jag undervisa i två nior och två sexor och det ska bli spännande att se vad man får för respons.

Det är dock tröttsamt att gå upp 6.30 varje morgon och inte komma hem förrän vid middagstid. Såna rutiner har man ju vant sig av med under studietiden. Men samtidigt är det skönt, jag känner att jag får någonting gjort under dagen istället för de många degar- och slötimmar som det lätt blir.

Imorgon åker jag till Wendelsberg på teaterledarkurs, eller i mitt fall: inspirationshelg. Efter en helg på Wendelsberg brukar jag oftast få igång kreativitetsmaskinen på stort allvar igen.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Gud va kul Per! Lycka till!!

2007-10-05 @ 00:26:44
URL: http://eune.blogg.se
Postat av: Marie

Oh have fun .. vi fick inte åka :'(

2007-10-05 @ 22:05:22
Postat av: sanne

Ooh Gottsunda. Bli vän med bruushorna len ;)

2007-10-07 @ 00:21:38
URL: http://pearl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0