Vi borde synas mer..

Efter att ha varit ute i några skolor i Uppsala och informerat om teaterledarutbildning så slår det mig hur lite "vanligt folk" vet om nykterhetsrörelsen. I en av klasserna var det på gång att blåsa upp en stor diskussion om varför man ska vara nykter, men varken jag eller klassen hade tid att gå närmare in i den debatten.

Det blir nog lätt så att när man är så pass engagerad i nykterhetsrörelsen så blir det så konstigt när man helt plötsligt inser att majoriteten av Sveriges unga befolkning inte har en aning om vad vi pysslar med. Vi borde helt enkelt synas mer i skolorna! Om så för en lektion, en halvdag eller en heldag, men tänk vad många fler vi skulle nå om vi gjorde detta!

Min lilla drömvision är att det i varje stadsdel, by, socken och håla ska finnas en IOGT-NTO-förening med tillhörande UNF- och Junis-förening. Kanske inte i en egen lokal, men helst skulle lokalen vara ägd av oss också. Vi är inte där än på långa vägar, men lite får man väl drömma :-)

Kommentarer
Postat av: sanne

Tyvärr så är väl nk obligatorisk, oavsett sam-linje. Men forfarande, nk är och kommer aldrig vara mitt favoritämne.
Och ja! Vi borde synas mer, speciellt i skolorna. Delar nog samma vision som dig, och en vacker dag är vi där.

2007-09-04 @ 14:48:25
URL: http://pearl.blogg.se
Postat av: sanne

Och förresten, Eric Idle är ju självaste Merlin ;)

2007-09-04 @ 14:49:54
Postat av: Moa

Per! Tänk om du/Ida hade nämnt JUNIS när vi var små, då hade jag ju kunnat vara nykterist som liten! VARFÖR gjorde ni inte det?!

2007-09-04 @ 17:34:58
URL: http://carbuncle.blogg.se
Postat av: Per

Men Moa, vi nämnde det ju hela tiden.. Du ville ju bara bygga paraplykojor :P

2007-09-04 @ 18:59:46
URL: http://perwahl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0