När det lider mot jul.

Idag tillåter jag mig själv att börja lyssna på julsånger för första gången i år. Det finns ju sannerligen ett antal riktigt bra låtar som endast sjungs denna period av året och som tål att lyssnas sönder. Just nu lyssnar jag på en av de främsta versionerna någonsin av "Oh helga natt", nämligen den med Jussi Björling. Just den versionen brukade inleda de första skälvande timmarna av vår och säkert flera andra familjers julaftnar då den alltid spelades först i radioprogrammet "Julöppet från Visby" som min farbror ledde tillsammans med Berti Perrolf under flera år. Annars är nog "När det lider mot jul" min absoluta favorit bland jullåtarna tillsammans med "Gläns över sjö och strand".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0