Åke Green ut ur IOGT-NTO, rätt eller fel?

I dagarna blev den kontroversielle pingstpastorn Åke Green utesluten ur IOGT-NTO på grund av sina uttalanden om homosexuella. Detta har nu blivit väldigt omdebatterat både bland våra egna medlemmar och bland kyrkoförsamlingar, bl.a. har Livets Ord bestämt sig för att i fortsättningen inte låta IOGT-NTO komma och informera på deras möten, något som har gjorts ett antal år i rad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera, för jag känner mig inte särskilt väl insatt i Bibeln för att ge mig in i några teologiska diskussioner om vad den säger om homosexualitet eller inte. Vissa tolkar ju den som att den fördömer homosexuella handlingar, medan andra tolkar den på motsatt sätt. Alla här väl rätt att göra sina tolkningar, men att som Åke Green använda tolkningen och helt utan grund predika sånt som att homosexuella skapade AIDS är inget annat än totalt vansinne.

Jag är ingen bibeltolkare, har inte ens öppnat den sen konfirmationen, men min magkänsla säger mig i alla fall att man kanske inte kan hitta svaret på den här frågan i en bok som rimligen inte ska användas som facklitteratur utan som grund för diskussion och efteranke om kristen tro.

Så var det då rätt att utesluta Åke Green ur IOGT-NTO? Jag vet inte, beslutet känns både modigt och dumdristigt på samma gång. Modigt för att IOGT-NTO tydligt visar att man respekterar alla människors lika värde, dumdristigt för att det känns mer som någonting man gör för att få massmedial uppmärksamhet snarare än att lösa någonting. Jag menar, Åke Green fälldes slutligen inte för sin predikan (vilket han förmodligen hade hänt om det inte fanns en Europadomstol..) så han har ju i laglig mening inte gjort sig skyldig till något brott. Predikan hölls för snart 5 år sen, varför agerade man inte då?

Mitt hjärta säger: Kanon IOGT-NTO, vilket starkt demokratiskt ställningstagande!
Min hjärna tänker lite längre och har inte riktigt tänkt färdigt ännu.

Kommentarer
Postat av: kyrksyster

Självklart står det inget om AIDS i Bibeln. Sjukdomen var inte påtänkt på den tiden.

Däremot säger Jesus att sjukdom inte är ett straff för synder...

Åke Green var ute efter att provocera och testa lagen. Inte så trevligt. Men lite långsökt också att ur ett helt annat sammanhang utesluta honom p g a att man inte delar hans åsikter i en fråga som inte är central för denna organisation.

Tänk om Röda Korset skulle utesluta folk för att dom inte var med i samma politiska parti eller kyrka som majoriteten i styrelsen?

2008-02-03 @ 20:38:42
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0