En bra förebild.

Det är så glädjande att det faktiskt finns kändisar som är bra förebilder för barn. Jag brukar ofta, och gärna, uppmärksamma kändisar som är nykterister och senast i raden är killen med den förmodligen bästa låten just nu (strax efter "Alla som inte dansar är våldtäktsmän", förstås!).

Killen heter Adam Tensta och är nykterist. Av det lilla jag har hört och sett av honom kan jag konstatetara att han verkar ha en skön inställning till livet. Följande svar ger han på frågan "Hur funkar det att vara nykterist och vegetarian när man är på turnè?" i en DN-intervju från i höstas:

-För mig är det inga problem, jag har aldrig druckit så det är ingen uppoffring. Man får se till att ha sin disciplin helt enkelt. Jag är inte den som predikar, alla får göra som de vill. Huvudsaken är att man har kul och att det är skön stämning.

Exakt så vill jag även att IOGT-NTO-rörelsen ska tänka. Visst ska vi finnas på barrikaderna och få ut vårt politiska budskap, men vi ska också vara ute bland "vanligt" folk och ha kul utan alkohol eller andra droger.

Kanske läge för en stor annonskampanj med nyktra kändisar? Adam Tensta, Maria Lundqvist och Nisti Stêrk känns som givna namn i så fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0