Melodifestivalen 2008 - Deltävling 3

Här kommer kommentarer och betyg på denna deltävlings låtar:

BWO - Lay your love on me
Vid de första genomlyssningarna var jag rätt så tveksam, och jag tycker fortfarande att det här är deras sämsta bidrag av de 3 som de deltagit med. Men låten växer och framförandet var så där härligt BWO-freakigt, så visst kan det räcka långt, både i Globen och Belgrad! 4/5.

Mickey Huskic - Izdajice
Första gången en låt är på bosniska i MF, eller ja, hela låten var ju inte på bosniska men ändå. Mickey har kämpat 9 gånger för att få med den, och jag förstår att juryn varit tveksam tidigare, för särskilt kul är det ju inte! 1/5.

Frida feat. Headline - Upp och hoppa
Dagispop på skånska? Ja men visst funkar det! Men låten hade nog varit bättre om Frida hade fått ha den för sig själv och inte någon kille som bryter in och sjunger saker som ingen hör. Fantastiskt kul att hon gick till final i alla fall, sannare glädje har inte skådats sen Carola tackade Gud 1983. 3/5.

Thérèse Andersson - When you need me
Verserna är för mig något som ligger och väntar på en 5/5, men så kommer operarefrängen och låten blir genast mer.. annorlunda! Väldigt synd på en så fantastisk vers. 3/5.

Patrik Isaksson - Under mitt tunna skinn
Under genomlyssningarna har jag tyckt att låten var ganska blek, men när man fick höra den i sin helhet förstod jag att det faktiskt var en alldeles lysande liten bagatell som Isaksson klämt ur sig. Men tyvärr stupade han på målsnöret, så blir det tredje gången gillt kanske? 4/5.

Caracola - Smiling in love
Min favorit för kvällen! Förde mina tankar till Norge 2000, som också hade 3 tjejer som sjöng en svängig, färgglad låt med fantastisk tonartshöjning. Hur ska de kunna slå Ola i Andra chansen.. Jag tänker ringa i alla fall! 5/5.

Ainbusk - Jag saknar dig ibland
"Gotland, fosterö i Norden" sjöng Ainbuskarna för Kristian Luuk strax innan de satte igång. Kanske hade det gått bättre med den? För visst är den småfin, men den lyfter aldrig riktigt! Men fler gotlänningar vill vi ju se i MF, vem står näst på tur? Babben feat. Håkan Loob? 3/5.

Eskobar - Hallelujah new world
Totalt jäkla noll. 0/5.

Och vilket program, vilken skräll! Frida Muranius glädje var så härlig att det bara inte finns! Och Björn! Jag vill också sjunga kärleksförklaringar till Carina Berg på bästa sändningstid! Vilket program! Låtkvaliten var kanske inte bland de bästa under 2000-talet, men riktigt tajt var det med skämt, spänning och en galen Berghagen.

Finalen ser lovande ut nu. En rivig Amy, en stabilt leende Sjögren, en tonsäker Sanna Nielsen, två rödrockade Rongedals, en skånsk dagisvisa och euforiska BWO. Kanske kan det bli bästa finalen sedan 2004? Väl mött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0