MF 2008 - Finalen!

Då är det lite mindre än 9 timmar kvar till 2008 års fantastiska final. Här kommer mina kommentarer, betyg och ESC-chansbedömning:

Charlotte Perelli - Hero
Låten har växt en aning, men jag tycker fortfarande att den saknar något som får det att darra i min schlagernerv. Kanske är det Perelli som inte klarar av låten? Dock har jag haft låten i mitt huvud ett bra tag så det talar nog för en topplacering ikväll.. 3/5
ESC-chans: Skulle nog drunkna i alla andra halvmesyrer och inte ta sig till final.

Sibel - That is where I'll go
Oj, vilket levande bevis på att ett starkt framförande kan lyfta låten oerhört! I delfinalen tyckte jag att Sibel var rätt så försiktig och inte riktigt kände sig hemma, men efter Andra chansens två explosionsartade framträdanden kan jag bara lyfta på hatten av glädje. 5/5.
ESC-chans: Som sagt, med ett explosionsartat framträdande växer låten, frågan är hur nervös Sibel skulle bli i Belgrad inför hundratals miljoner tittare..

Rongedal - Just a minute
Svängigt, oh, så svängigt. Och de synkade dansstegen är det mest synkade vi sett sen bröderna Herrey. Att tvillingarna dessutom är två av den här tävlingens proffsigaste artister gör inte det hela sämre. 5/5.
ESC-chans: Förra året hade Belgien en 70-talsflörtande låt, men den här är ju så oerhört mycket bättre. Och kan energin gå igenom rutan tror jag absolut att Rongedal skulle ha en chans. Hmm, har det någonsin varit ett sjungande tvillingpar i ESC..?

Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?

Tredje gången gillt? Trots att både Alla flickor och Jag ljuger så bra är något bättre låtar så finns här något som saknats, nämligen en större scensäkerhet hos Bengtzing som lyser igenom i rutan. Numret med dansarna är dessutom så mycket schlager och så snyggt! 5/5.
ESC-chans: Ingen alls, trodde jag från början. Men Europa är kanske redo för en energisk, klassisk schlager igen? How tough can it be?

Christer Sjögren - I love Europe
Alltså, det här är så bra så mina schlagernerver är så på helspänn att jag bara vill skrika ut min glädje. Numret är klassiskt schlager, och inte ett dugg sexistiskt som så många säger. Sjögren har dessutom The Voice med stora T och V. Sjögrens moves är dessutom fantastiskt obetalbara (http://www.aftonbladet.se/nojesliv/melodifestivalen2008/article2059113.ab). Och höjningen, HÖJNINGEN! 5/5.
ESC-chans: Med tanke på hur det brukar gå för roliga, oproblematiska nummer nuförtiden i ESC så kan det här räcka långt!

Amy Diamond - Thank you
Knappt fyllda 16, och redan en sån karisma! Hon verkar dessutom vara betydligt mer jordnära än andra 16-åriga debutanter i MF (för jag tror inte att Amy kommer tacka Gud ifall hon vinner). Låten svänger gott och känns proffsigt gjord. 4/5.
ESC-chans: Absolut! Vem skulle kunna motstå charmen?

Sanna Nielsen - Empty room
Jag tycker fortfarande att låten inte riktigt når upp till de högre skyarna, jag föredrar Sibels låt i så fall. Men Sanna Nielsens röst är livsfarlig och om jag skulle tippa så skulle jag tro att Sanna tar hem hela tjottaballongen ikväll. 3/5.
ESC-chans: Hmm, antingen flipp eller flopp skulle jag tro, låten är kanske aningen för snäll och mesig för att klara sig bra, det är ju ingen dramatisk Molitba precis..

Nordman - I lågornas sken
Vad ska man säga? Mårten och Linda Eriksson har gjort det igen, en riktigt melodisk och enkel låt som fastnar direkt.  Lägg till shownumret och Nordmans danssteg så blir det full pott! 5/5.
ESC-chans: Skulle det funka med häxbränning och nyckelharpa? Självklart! Det skulle också vara intressant att höra Man of the North på engelska.

Frida ft. Headline - Upp och hoppa
Den funkade på låg- och mellanstadiediscona jag var med och arrangerade igår och den funkar även till viss del i mitt schlagerhjärta, trots att hon sjunger om "en jävla massa sprit". 3/5.
ESC-chans: Noll.

BWO - Lay your love on me
Även BWO har chansen till en "tredje gången gillt" och det kan mycket väl slå in. Fast jag håller fortfarande både "Gone" och "Temple of love" som mycket bättre låtar. 4/5.
ESC-chans: Stor, jag menar, det räcker nog bara att Alexander Bard visar sig så får vi poäng från Östeuropa, när Marina Schiptjenko visar sig kommer Sydeuropas röster  och när Martin Rolinski visar sig kommer röster från Västeuropa.

Jag säger bara en sak, detta kommer bli JÄMNT! Dock tror jag att slutstriden kommer stå mellan Perelli och Nielsen. Den som lever får se. Själv ringer jag nog på Bengtzing och kanske en liten röst på Sibel eller Sjögren, beroende på hur framträdandena ser ut..


Kommentarer
Postat av: Schlagernoob.

är det inte "molitVa" och inte "molitBa" ? :)

2008-03-15 @ 18:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0