Personkult.

Igår såg jag lite på Debatt och man pratade bland annat om shoppinghysterin. En av gästerna var Blondinbella, en 17-årig tjej som varje dag har drygt 30.000 läsare i sin blogg och som bloggar om sitt liv och också om mode. Detbatten var väldigt intressant, men jag tycker att komikern Tobias Persson var fruktansvärt pinsam när han försökte racka ner på ytligheten hos både Blondinbella och hennes bänkgranne Ebba von Sydow, bl.a. kallade han dem för "skyltdockor" och suckade högt efter varje mening de uttalade.  Visst, båda två står verkligen för det ytliga i vårt samhälle, men de är ju faktiskt även människor och var det något Persson symboliserade var det manliga härskartekniker!

Jag har inte hört eller läst så mycket av von Sydow, men jag tyckte hon var knivskarp när hon pratade om hur mycket det ojas över kvinnors köphets kring kläder etc. medan mäns konsumtion av exempelvis bilar och elektronikapparater (som ju är i mycket högre prisklass än många klädmärken) aldrig lyfts upp som något problem eller köphets som ses som dåligt för pojkar.

En sak är säker, hade jag varit lärare till Blondinbella hade jag peppat henne och stöttat henne med det hon håller på med, oavsett vad min ställning i sakfrågan är.

Kommentarer
Postat av: Mingla ♥

Är du duktig på bloggdesign? Hade behövt lite hjälp med en grej :)

2008-03-14 @ 10:56:39
URL: http://heymingla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0