ESC 2008 - Finalen!

Ok, ingen av mina stora favoriter gick till final, men det kan nog bli en rolig kväll från Belgrad ändå! Här följer mina kommentarer och betyg på kvällens låtar:

Rumänien
En fantastisk liten pärla som jag gärna ser långt upp i slutställningen. Blandingen mellan rumänska och italienska är fenomenalt vackert och arrangemanget är klassisk schlagerballad. 5/5.

Storbritannien
Oj, äntligen har britterna blivit seriösa igen och skickar en lagom svängig låt med medryckande refräng. Tyvärr kommer den inte komma högt eftersom den inte fått lika många "lyssningar " som semifinallåtarna. 3/5.

Albanien
En låt som växer och har en viss dramatisk tyngd. Men det är som sagt något som gör att den inte når ända fram. 3/5.

Tyskland
Tyskarna skickar i år en låt med en riktigt snygg refräng, fast låten hade nog varit bättre med ett gäng samstämda tjejer, eller kanske bara en artist? 3/5.

Armenien
Well, folks, här har vi kvällens vinnare om ni frågar mig! Inte för att det är min favorit, men något säger mig att det är den enda låt ikväll som binder samman öst med väst, nord med syd och därför kommer det bli många "douze points" till Armenien. 3/5.

Bosnien-Hercegovina
Den lilla Håkan Hellström/Björn Kjellman-figuren har en väldigt rolig låt med sig och dessutom en liten show som gör det hela lite roligare att titta på. Glädjen står högt i tak och sånt är alltid kul! 3/5.

Israel
Den Henke Larsson-liknande mannen som sjunger som en kvinna tog sig till final och jag tror det kan räcka långt här! Får vissa vinnarvibbar, även om jag tycker att låten är lite väl smörig. 3/5.

Finland
Första nordiska land ut! Detta är första gången på många år som hela Norden är representerat i en ESC-final och finnarna inleder med sin hårdrock och jag tycker inte det är helt dåligt. Fast ingenting slår ju Lordi! 3/5.

Kroatien
Kvällens lätt charmigaste nummer, bästa artistnamnet och coolaste sångare gör att Kroatien, liksom i fotbolls-EM kan bli en stor outsider med chans till titeln! 4/5.

Polen
En klassisk 90-talsballad med en soldränkt polska kan mycket väl vara modellen ikväll. Fast det är någonting med den dåliga engelskan som får mig att rysa till. Plus för att hon skrivit låten själv! 3/5.

Island
Oj, vilket framförande i torsdags! Det som förut känts som en blek eurotechnolåt förvandlades till ett tajt, bra sångnummer som skulle göra Fame gröna av avund. Reykjavik 2009? Mycket möjligt! 5/5.

Turkiet
En spännande låt, som alltid med Turkiet, men jag börjar bli rätt så trött på den eftersom den inte utvecklas särskilt mycket. 3/5.

Portugal
Nej alltså, jag kan inte med Portugal! Under min ESC-period har jag fått bra vibbar av Portugal max 2 gånger och kvällens bidrag är inte något vibrationsämne. 1/5.

Lettland
Fram med plankan, vi har svenska upphovsmän att mata hajarna med! Visst, refrängen är rätt så rolig och med ett roligare shownummer hade det kanske varit lite klass, men nu är det bara tråkigt! 2/5.

Sverige
Detta är själlöst för mig. En habil låt med en artist som inte har särskilt stor karisma om ni frågar mig. Självklart kommer jag bli glad om tolvorna börjar rulla in, men jag kommer aldrig spela denna på repeat av glädje. 2/5.

Danmark
Beatles har reinkarnerats..i Danmark! Fast klassen är förstås inte lika hög, varken på shownummer, artist eller något annat. Men det är ju kul att de kära danskarna försöker! 2/5.

Georgien
Jag vrider mig i plågor och hoppas på att dessa 3 minuter går fort fram. Piss i sjön sjunger jag istället för Peace will come. 1/5.

Ukraina
Kvällens snyggaste nummer tillhör Ukraina. Väldigt proffsigt uppbyggt med dansarna i sina kuber och huvudryck och hela baletten. Livsfarligt! 5/5.

Frankrike
Åh, så soft! C'est magnifique, som Christer Sjögren skulle ha sagt. Undrar om Europa faller för det här, för det har både jag och P3 uppenbarligen redan gjort. 4/5.

Azerbadjan
Det blir inte Baku 2009, om nu inte Europa diggar änglasjungande operafalsett med dramatiska undertoner. 1/5.

Grekland
Vädligt snyggt producerad och Kalomira gör väldigt bra ifrån sig på scenen. Men något i det hela får det att kännas plastigt och ointressant. 3/5.

Spanien
Äntligen lite humor! När numret går in i olika danssteg som avslutas med "El Robocop" ligger jag på golvet och apgarvar. Det känns lite som om Borat har flyttat till Spanien och begår sångdebut! Formidabelt! 4/5.

Serbien
Det blev även i år en mäktig ballad från Serbien men det ska mycket till för att de ska vinna i år igen. Det fängslar inte lika mycket som Molitva, trots snygga musikaliska partier. 3/5.

Ryssland
Nej du Dima, det här är inte bra! Framträdandet i tisdags var grymt fjantigt om man jämför med hans bidrag förrförra året och det här känns bara pinsamt och tråkigt. 1/5.

Norge
Säkert och trevlig låt med en minst lika säker och trevlig sångerska. Några särskilda höjder nås inte men inte hellre några sänkor. Hög lägstanivå, för att tala fotbollsspråk! 3/5.

Jag tror som sagt på Armenien, men mina sympatier ligger i högsta grad hos Ukraina, Island och Rumänien.

Åse Kleveland har sjungit det bäst: Soon we will know who'll be the best, in the Eurovision Song Contest. Och jag älskar den spänningen vi kommer erbjudas i kvällens tretimmarssändning!

Kommentarer
Postat av: sanne

Hon från Polen är från USA egentligen hörde jag... Hade hon verkligen dålig engelska? :p

2008-05-25 @ 14:52:36
URL: http://pearl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0