ESC 2008 - Semifinal 1

Igår hade jag fullt upp med att skriva C-uppsats och på kvällen hade jag en dömning i Östhammar (6 timmar totalt, ingen bra timlön då!) så kommentarer och betyg på gårdagens låtar uteblev liksom att se själva semifinalen, så fick se godbitarna på video när jag kom hem. Här kommer några kortfattade ord:

Montenegro
Lättsam Balkanpop som kändes platt på scenen, men låten duger. 3/5.

Israel
En kille som ser ut som Henke Larsson och sjunger som en tjej med en låt skriven av en kvinna som tidigare var man. Spännande va? Nja, låten känns sådär tycker jag. 2/5.

Estland
Nej, detta är inte jämförbart med Christer Sjögren, om nu någon försökte sig på det. Sorgligt att upphovsmännen bakom Estlands bästa bidrag någonsin (-96 och -97) även gjort denna. 1/5.

Moldavien
Moldaviens Lill Lindfors har en liten pärla till låt, men som tyvärr blir oerhört sövande efter ett tag. 2/5.

San Marino
Åh, italiano! I år är 2,5 låtar på italienska och det välkomnar jag med stor glädje. Denna känns mäktig, men når inte riktigt ända fram. 3/5.

Belgien
Tänk är Eurovisionens barndom, 1950-tal och alptoppar och frid och fröjd. I like a lot! 4/5.

Azerbadjan
Nej, jag pallar inte med falsettopera eller stökiga arrangemang. 1/5.

Slovenien
Fram för matriarkatet! Semifinalens bästa nummer gick tyvärr inte vidare, men oj vilken låt (och tatuering)! 5/5.

Norge
En Idolvinnare sjunger en Idollåt. Småkul, men inte mer. 2/5.

Polen
En 90-talsdoftande ballad med den första solbrända polska jag sett. Kan bli farlig i finalen! 3/5.

Irland
Ja, vad säger man? Mesta vinnarna skickar en kalkon vid namn Dustin. De har helt enkelt fått nog av att inte vinna längre och skickar vad som helst. Men jag tycker det svänger och hade gärna haft denna i final! 3/5.

Andorra
Alltså, låten är fantastisk, men artisten misshandlade den totalt igår med ett intetsägande framträdande och dessutom sänkt tonart. Mitt betyg är på låten, tro inget annat. 5/5.

Bosnien-Hercegovina
En blandning mellan Björn Kjellman och Håkan Hellström gav oss en söt liten dänga igår. 3/5.

Armenien
Visst, det svänger, men lite mer vill jag nog få ut av en sån här låt än en tjatig refräng. 3/5.

Holland
Ricky Martin-gitarrerna hjälpte inte Holland som verkar ha svårt att hitta en äkta hit att skicka. 2/5.

Finland
Back to basic för finnarna och visst gick det vägen, Europa verkar älska finsk hårdrock! Fast låten är väl inte så där jättebra ändå? 2/5.

Rumänien
Oj, äntligen en stark ESC-ballad med två stämmor som går in i varandra på ett fantastiskt sätt. Inte ens greve Dracula hade gjort det bättre. 4/5.

Ryssland
Nej du, Dima, det var bättre förr. Totalt intetsägande faktiskt! 1/5.

Grekland
En proffsigt producerad låt med en proffsig sångerska, kan väl inte slå fel? Visst, men jag saknar det lilla extra. 3/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0