ESC 2008 - Semifinal 2

Och här kommer lite mer utförliga kommentarer än inför förra semifinalen, men nu om morgondagens semifinal!

Island
Euroband - This is my life
Och för Island ställer E-type upp! Eller nja, kanske inte, men väldigt mycket eurodisco är det och 90-talsdoften osar lika klart som fritidsgården Pumas gamla mögliga lokaler. Visst känns det nostalgiskt och låten har sina höjder, men särskilt spännande är det inte! 3/5.

Sverige
Charlotte Perelli - Hero
Nej tyvärr, jag tycker fortfarande att låten är ganska blek och utan själ. Det blir tufft för Perelli att ta sig till final, om nu inte schlagernördarna i Europa har en telefonröstarbudget i storlek av USA:s försvarsbudget. 2/5.

Turkiet
Mor ve Ötesi - Deli
Turkiet har alltid, i alla avseenden, varit ett intressant ESC-land. I begynnelsen var de ett orientaliskt inslag att förundras över i TV-soffan, men mer och mer har de blivit en stormakt att räkna med och i år har de en verkligt intressant låt med många nyanser. Turkiet vågar, Turkiet kan! 3/5.

Ukraina
Ani Lorak - Shady Lady
Det här kan mycket väl vara en vinnare och jag vågar nog utse den till Ukrainas bästa låt någonsin, får dock se om showen överträffar Ruslanas från 2004. Klassisk 70-talsdiscorefräng framförd av en säker sångerska med häftigt namn. 4/5.

Litauen
Jeronimas Milius - Nomads in the night
Det är något med låtar som har en pianoslinga i bakgrunden. De slår liksom aldrig fel! Och Milius röst är superspännande i denna hyllning till nomaderna. Tror inte den går till final, men oj vad kul det hade varit! 4/5.

Albanien
Olta Boka - Zemren e lamë peng
Sedan Albaniens helt fantastiska debut 2004 har de tyvärr inte nått upp i samma nivå. I år har de en låt vars refräng känns någorlunda giftig men det är ändå något som fattas. Kan det vara charm? 3/5.

Schweiz
Paulo Meneguzzi - Era stupendo
Ända sedan första lyssningen har jag sett Meneguzzi sjunga vinnarsången vid midnatt till söndag 25 maj och jag står fast vid mitt ord: Detta är årets vinnare! Uppbyggnaden känns som Schweiz klassiska vinnare Ne partez pas sans moi, mäktig med andra ord! 5/5.

Tjeckien
Tereza Kerndlová - Have some fun
Tjeckiens andra bidrag någonsin lovar mer gott än förra årets och det är en glad liten halv-Britney-låt som vi bjuds på. Refrängen smittar av sig och jag skulle bli förvånad om den inte tar sig till final. 4/5.

Vitryssland
Ruslan Alenho - Hasta la vista
Oj, oj, oj. Det här är fantastiskt! Bara textraden "Hasta la vista, baby. I'm gonna miss you, maybe" gör att jag faller pladask för Europas enda kvarvarande diktatur. Låten har också ett suggestivt, medryckande sound med sig som jag tror kan bära till en topp 10-plats i finalen, för visst går den dit? 5/5.

Lettland
Pirates of the Sea - Wolves of the sea
Äntligen lite pirater i ESC! Eller nja, så kul är det väl inte i denna (också!) 90-talsdoftande dänga. Men jag tror att den har stor chans att gå till final, främst tack vare sin fotbollsrefräng, with a hi, hi, ho. 2/5.

Kroatien
Kraljevi Ulice & 75 Cents - Romanca
Tävlingens äldsta deltagare (måste vara han som kallar sig 75 Cents, vilket är humor på hög nivå) tillsammans med en sorts folkmusikgrupp deltar med en mysig liten dänga med mycket dragspel, precis som Kroatien brukar låta. 3/5.

Bulgarien 
Deep Zone & Balthazar - DJ, take me away
Ett väldigt långt intro inleder denna låt och den bygger upp en viss förväntan, som sedan vänds då den helt softas ner och blir en sommardoftande liten reggaeaktig visa. Verkligen intressant och roligt, ska bli spännande att se hur scenshowen blir! 4/5.

Danmark
Simon Mathew - All night long
Danskarna skickar i år en Beatles-pastisch som väl inte känns så superfräsch, fast det förstås, Beatles är alltid välkommet i ESC-sammanhang. Det kan verkligen bli antingen flipp eller flopp och jag håller för det sistnämnda. 3/5.

Georgien
Diana Gurtskaya - Peace will come
Lite fredspekoral hör alltid hemma i ESC. Denna gång är det Georgien som står för det och inte blir det roligare för det. 1/5.

Ungern
Csezy - Candlelight
Ungern brukar ofta stå för viss kvalitet, men det här är ju bara urtråkigt. 1/5.

Cypern
Evdokia Kadi - Femme fatale
Nä, jag är ledsen, men det här blir en jättetråkig del av semifinalen. 1/5.

Makedonien
Tamara, Vrcak & Adrijan - Let me love you
Nu börjar det äntligen svänga lite igen och det är den forna jugoslaviska republiken som får upp ångan igen med en spännande liten dänga om att låta någon älska någon annan. Det är fint tycker jag. 3/5.

Portugal
Portugal är oftast fruktansvärt tråkiga, i år är inget undantag. 1/5.

Dessa 10 vill jag ha till final:
Schweiz
Vitryssland
Bulgarien
Ukraina
Litauen
Tjeckien
Sverige (ja, lite patriot är jag!)
Island
Danmark
Kroatien

Kommentarer
Postat av: Kitty

Javisst är man ändå patriot... en smula.

2008-05-22 @ 23:42:09
URL: http://kattungejavel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0