Hur ska klass 9A klara sig?

Ojoj. Idag var sista avsnittet av Klass 9A och tårarna bara sprutar och jag vill inget hellre än att programmet ska fortsätta och visa hur det går för dem alla. En väldigt modig satsning, både från skola och produktionsbolag, som har gett ett fantastiskt inlägg i skoldebatten, speciellt med en skolminister som inte verkar ha någon som helst koll på pedagogik eller lärarens roll och som slänger in den ena idiotin efter den andra i skoldebatten.

Visst har det varit mycket fokus på att just betygen ska höjas och man kanske kan tro att denna betygshets förblindar kunskapstillägnandet. I "vanliga" fall kanske det är så, men jag tycker att det känns som att lärarna gått andra vägen och pumpat eleverna fulla med självförtroende och kunskap för att sedan se i betygskriterierna vad för betyg som känns rätt för eleven. Så länge vi har en skola med betyg och en gymnasieskola där antalet betygspoäng avgör vilket program man kan gå måste ju fokus i mångt och mycket ligga på betyg.

Jag kommer sakna Klass 9A, så jag hoppas på något form av extraprogram kanske redan till vårterminens slut, men i annat fall kanske en tillbakablick om 10-20 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0