Moskva 2009!

Så blev det åter igen ett ESC-vinnande land som aldrig har vunnit förut, trots flera goda chanser under 2000-talet. De kanske hade skrapat ihop det från Solo 2000, Tatus tredjeplats 2003 och Dimas senaste försök 2006, för visst vann ryssarna även detta mästerskap! Blir nästan lite sugen på att åka till Moskva nästa år och se finalen, det verkar ju vara en häftig stad.

Sverige då? Ja, jag har hela tiden sagt att Hero inte är en tillräckligt stark låt, men ikväll gjorde Perelli det bästa framträdandet någonsin med den låten med både återfunnen charm och karisma och jag var beredd att tro på en topp 10-plats. Tyvärr kändes det rätt tidigt var det skulle sluta, och det är bara att hoppas att svenska folket tar till sig det här och röstar fram en slagkraftig låt till nästa år! Vilket vi ju i och för sig gjorde, men juryn ville annat, så bort med juryn helt enkelt!

Till nästa år hoppas jag också att "de fyra stora" får tävla i semifinalerna, vilket ju visar sig vara en stor fördel. Frågan är hur man ska göra med värdlandet. Ska det också tävla i semifinalen, och om inte, ska den då framföras utom tävlan i båda fallen så folk får chans att se framträdandet fler gånger än bara i finalen? Tål att tänkas på..

Jag hoppas också att Pekka Heino får komma tillbaka som kommentator, han är ju för oss schlagerfantaster vad Terry Wogan är för Storbritannien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0