Läs "Makt, mod och motstånd"!!!

Jag har inte ens hunnit läsa 50 sidor i Benny Haags nyutkomna bok "Makt, mod och motstånd", men jag är redan nu oerhört tagen, arg och nyupplyst. Boken handlar om alkoholens roll i samhället idag och är hittills fylld av gripande exempel på hur mycket elände alkoholen ställer till med för en stor del av befolkningen i vårt land. Det känns som att jag kan slå upp vilken sida som helst och hitta ett bra citat, men jag väljer det som står direkt på insidan i bokens början:

"Alla riksdagspartier är överens om att ungefär tio procent av befolkningen har alkoholproblem. 'Då anser jag att vi ska unna de nittio procent som klarar av att handskas med alkohol ett gott glas vin', sa Fredrik Reinfeldt i en TV-debatt för några år sedan. Vad han missade/glömde var omgivningen till den som super. Ta hundra slumpvis utvalda personer - statistiskt sett har alltså tio av dem problem med spriten. På varje högkonsument går det minst fyra personer, en mamma, en pappa, en son, en dotter, vänner, arbetskamrater som alla blir lidande, får försämrad livskvalitet på grund av en annan människas drickande. Hälften av befolkningen har följaktligen alkoholproblem fast de kanske inte dricker en droppe själva. Så måste man prata om kröken! Medge att ett hisnande perspektiv infinner sig när man räknar på det sättet."

Revolution, någon?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0