Melodifestivalen 2009, deltävling 2.

Denna delfinal höjer sig ett snäpp kvalitetsmässigt av det jag har hört hittills. Här kommer mina kommentarer och betyg:

Lili och Susie - Show me heaven
Visst är det catchy och visst är det charmigt. Låter som tidigt 90-tal, med gimme, gimme, gimme-refräng. Låten når dock inga särskilda höjder, och är blek i jämförelse med duons tidigare schlagerbidrag, Okej okej. 2/5

Lasse Lindh & Bandet - Jag ska slåss i dina kvarter
Kvällens största ripoff sker i en doakör tagen direkt från en 60-talshit som jag inte riktigt kommer på namnet på. Lasse Lindh försöker vara Håkan Hellström och visst svänger det någorlunda, men tyvärr ganska intetsägande. 2/5

Jennifer Brown - Never been here before
En 90-talsstjärna som gör debut i tävlingen med en stilsäker och fin liten pop-pärla. Jag har en känsla av att Brown är deltävlingens främsta sångerska, vilket kommer visa sig live imorgon. 3/5

H.E.A.T. - 1000 miles
Hur mycket schlagerfjolla jag än är så finns ändå den lite tuffare sidan även hos mig. Det här låter rätt så mycket Bon Jovi och refrängen sitter nästan som en smäck direkt. Men till final? Nja. 3/5

Markoolio - Kärlekssång från mig
Jag faller pladask för en kärleksballad sjungen av Markoolio. What were the odds? Att han dessutom ska göra en Dima Bilan-parodi gör att han glider på en räkmacka ända till Globen. Frågan är hur den skulle tas emot bland buande ryssar i Moskva? 5/5

Amy Diamond - It's my life
Kombinationen Bard/Ljunggren som upphovsmän lät oerhört spännande. Låten känns sådär faktiskt, men jag tror att det är en sån låt som växer efter fler lyssningar. 2/5

Cookies n Beans - What if
Nashville äntrar Melodifestivalen med en rätt slätstruken och "det-här-har-jag-hört-förut-country". Den tilltalar inte mig, men jag tror svenska folket kommer ge många röster och ge den en hög placering. 1/5

Måns Zelmerlöw - Hope and glory
"Mums-mums" är tillbaka i tävlingen och tillhör en av de absoluta förhandstipsen. Låten är tyvärr ingen Cara mia, snarare en försämrad version av den. För mig känns det inte som en dunderskräll om Måns får göra flickvännen sällskap i klubben "Vi som får se finalen från sidan". 3/5

Ett jämnare, och bättre startfält än förra veckan med Markoolio som överlägsen charmör. Vem som följer med honom känns vidöppet för mig, men det känns som att Zelmerlöw får 100.000 röster bara av att titta in i kameran. Imorgon är en annan dag, och ännu en destination i schlagercirkusen 2009.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0