Melodifestivalen 2009, deltävling 4.

Så där, då var Melodifestivalens cirkus framme vid den sista deltävlingen för i år. Jag kan avslöja två saker för er:

¤ Det är den bästa delfinalen i år.
¤ Jag och Ida kommer vara där och se det live!

Här följer kommentarer och betyg:

Agnes - Love love love
Den forne Idolvinnaren levererar en stabil poplåt med en tyvärr alltför banal text (Varför inspireras svenska kompositörer bara av ABBA:s musik och inte deras texter?). Refrängen är såklart starkast med taktfasta love och är definitivt trallvänlig. 4/5

Star Pilots - Higher
Den här låten låter som tusen andra låtar. Såklart kan jag inte komma på namnen på dem, utan konstaterar bara att stölden är snygg och att piloterna mycket väl kan gå segrande ur den här delfinalen. 4/5

Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går
Med risk för att vara partisk, men gotlänningen Alfvengren har fått en äkta låtpärla att framföra. Det ligger en särskild, vacker stämning över låten och jag ser fram emot att få höra hela låten på Susannes fina gotländska. Självklart kommer Ida och jag både böla och heja imorgon. 4/5

Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing me tenderly
För mig känns detta som två olika låtar. Versen lovar gott med lite Bondstämning över sig, för att sedan i versen övergå till att bli en form av ABBA-bagatell. Och för att vara en duett låter det mer som att det är en sångare som sjunger. Versen gör dock att betyget blir bra. 3/5

Thorleifs - Sweet kissin' in the moonlight
Dansbandsmusik i Melodifestivalen? You bet! Paret Eriksson har skrivit en svängig, men lite för trivial låt som säkerligen hade varit snyggare i schlager- än dansbandstappning. 3/5

Sarah Dawn Finer - Moving on
Sarah is back and kicking! Låten växer extra i refrängen då ordet "on" hamnar på ett alldeles fantastiskt ackord som jag får rådfråga pappa om vilket det är. Ska det bli en ballad som vinner MF så är det denna. Douze points! 5/5

Next 3 - Esta noche
Kommer ni ihåg Kuddkrig för 3 år sen? Detta är ungefär samma sound och hur mycket jag än vill så kan jag inte komma ifrån att detta är hur enkelt och bra som helst. Dessutom verkar flera språk blandas in i låten och det är ju aldrig fel. 4/5

Malena Ernman - La Voix
Till min stora besvikelse var låten trots titeln inte på franska. Denna operadisco är numera ständigt återkommande i MF och ESC, vilket inte är så fel. Men den här låten tillhör definitivt inte en av de bättre varianterna, även fast det är en riktig operasångerska som sjunger. 3/5

Sarah och Susann till final? Gärna för mig!

Imorgon bitti ger jag mig iväg till Malmö. Innan dess ska jag i en fulsatt biosalong se om Noomi Rapace verkligen lyckats fånga Lisbeth Salander, jag är tveksam.

Kommentarer
Postat av: Rianna

Den där jäkla Esta Notche eller vad den nu hette hade ju högst oläpmlig text! Tänk på småbarnen som sitter och lyssnar... Inte sant?

2009-03-01 @ 11:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0