Melodifestivalen 2009, deltävling 3.

Kvällens deltävling är årets hittills bästa och jämnaste, så jag råder er att hålla båda ögon och öron öppna! Själv ska jag till fantastiska Skutskär och hjälpa till lite på deras UNF-disco, så det blir en schlagerfri kväll för mig. Kommentarer och betyg inför kvällen kommer här:

Velvet - The Queen
Här rimmas castle med faster och Velvet sjunger om att hon är drottningen. Och visst funkar det! Verserna är snygga medan refrängen är mer slätstruken. Hennes näst bästa bidrag någonsin efter Mi amore. 3/5

Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox - I got U
Lite reggae, lite beachtoner och en refräng som sitter som en smäck. Det borde väl kunna bli en hit? Ja, varför inte, jag fastnar och tycker att det är charmigt. Den lyfter dock inte så pass att den förtjänar något av de högre betygen. 3/5

Molly Sandén - Så vill stjärnorna
2000-talets Kikki eller Lotta (Nä, Bettan-klass är det inte riktigt ännu!) har fått en powerballad signerad äkta schlagerrävar och visst blir det bra, även om låten nog görs sig bäst i sitt fulla format. Det här kommer bli bra! 4/5

E.M.D. - Baby goodbye
Om någon hade sagt till mig i torsdags att jag skulle sitta och digga till E.M.D.:s bidrag hade jag skrattat rått åt dem. Men shit, de sitter på en liten, liten guldgruva till låt. Bara visslandet gör betyget. 4/5

Michael Rickfors - Du vinner över mig!
Jag ska köpa vingar för... Nähä, det var inte den låten?! Visst låter det väldigt mycket Rickfors, men något större fel på låten är det faktiskt inte, även om jag kan se de "sofistikerade" tidningskritikerna skaka på huvudet. 3/5

Maja Gullstrand - Här för mig själv
Efter första genomlyssningen tyckte jag att denna var outhärdlig. Nu när jag hört den ett par gånger tycker jag att den är hur charmig som helst med lite jazzschlagerkänsla. Står sig dock platt i den här konkurrensen. 3/5

Sofia - Alla
Lite schlager på grekiska är aldrig fel och jag tycker att det låter riktigt bra! Refrängen är kvällens starkaste och känns väldigt Eurovision. Men frågan är vad Alla betyder, kanske det är en hyllningssång till den muslimska guden? 4/5

BWO - You're not alone
Usch så slätstruket och tråkigt...Tycker jag tills den fantastiska tonartshöjningen kommer och ger mig nya insikter om denna ödesmättade pärla som sedan igår legat som ett högtflygande skepp i min hjärna. Jag gör som Let's Dance-domarna inför Morgan Alling, nämligen faller platt och ger högsta betyg. 5/5

Som sagt, ett riktigt bra och jämnt startfält med rolig blandning på bidragen. Frågan är om BWO fastnar hos folket. Annars är det slagläge för Molly och E.M.D. att gå vidare. Eller blir det en skräll igen? Det känns väldigt öppet för vem det skulle vara  så fall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0