Ynkligt.

Igår handlade "Kalla fakta" om Nord Stream och deras planerade gasledning som ska gå genom Östersjön från Ryssland till Tyskland och därmed i det hav där min älskade fosterö ligger. Det visade sig att lokala politikerprofiler som Lars Thomsson och Eva Nypelius minsann var emot gasledningen på ett väldigt offentligt vis, Thomsson skrev motioner och Nypelius uttalade sig i radion. Men efter att företaget Nord Stream erbjudit sig att sponsra en ny hamn i Slite verkade allt hamna i ett helt annat läge. Thomsson röstade emot sin egen motion och Nypelius ser nu inga problem med gasledningen, eftersom det är ett beslut som gotlänningana inte kan vara med och säga till om utan det är ett statligt bekymmer. Även representanter från Högskolan på Gotland och Länsstyrelsen har tagit emot mutor (eller ja, sponsring kallas det kanske) från Nord Stream och plötsligt ser alla det som helt naturligt att vår redan hårt hotade Östersjö ska bli ännu mer förgiftad och konstlad.

Jag vet inte vad jag ska säga, men fruktansvärt arg blev jag över lokalpolitikernas ynklighet och hycklande. Med sådana politiker kan de ju glömma målet om att öka Gotlands befolkning, jag blev i alla fall mer tveksam till en flytt tillbaka (om jag inte blir en ettrig lokalpolitiker förstås).

Kommentarer
Postat av: job

ibland ser jag mig själv i framtiden, som en återvändad ö-bo och kommunalpolitiker

2009-02-16 @ 12:32:47
URL: http://luftslott.org/
Postat av: Per

Härligt! Du och jag mot alla centerpartister! ;)

2009-02-16 @ 12:46:11
URL: http://perwahl.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej Per!

Här kommer lite kulturreklam: En trailer för en opera som har premiär på Folkoperan i Stockholm den 25:e februari. Det är Fredrik och jag som har producerat denna snygga trailer!

http://folkoperan.se/

http://www.youtube.com/watch?v=9klYpfNQ6KI

Du kan gärna lägga in länkarna i bloggen om du vill : ) Ses snart!

Kram Pernilla



2009-02-19 @ 15:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0