Vardagshjältar.

I GT idag läste jag om två gamla vardagshjältar, nämligen Börje och Tryggve som var närpoliser i Gråbo under en ganska lång period. När de började som NÄPO (som det skämtsamt förkortades) gick jag på Gråboskolan och de var på besök hos oss i princip varje vecka, mest för att prata om Kompus-projektet men också för att snacka rent allmänt med oss elever. Jag inbillar mig att jag och mina årskamrater genom deras närvaro fick en bra bild av poliskåren och också en stor dos av brottsförebyggande insatser. Jag kan tycka att det är synd och skam att det numera inte finns några närpoliser varken i Gråbo eller på andra ställen på ön, mest för den långsiktiga effektens skull. Ska man skylla på den politiska oviljan eller lågkonjunkturen?

Kommentarer
Postat av: job

båda. det hårdnande ekonomiska klimatet leder till ett än hårdare sociokulturellt klimat, som främjar "tuffa tag-politik". sådan politik prioriterar brottsbestraffning framför brottsprevention. tendenser till sådana populistiska fasoner ser vi ju inte bara i kriminalpolitiken utan även i skolan, med major Björklund i spetsen för den Nya Ordningen. eller vad säger du?

2009-01-03 @ 23:55:51
URL: http://jobjorn.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0