ESC 2009, semifinal 1

Efter lite bloggtorka passar det väl bra med en liten comeback så här inför kvällens första ESC-semi. Här kommer mina betyg och kommentarer till låtarna:

Montenegro - ANDREA DEMOROVIC - "Just Get Out Of My Life"
Den här låten är ju något som tilltalar mina allra mest primala schlagernerver, mest för att upphovsmännen har efternamnen Siegel/Meinunger och har funnits med i tävlingen på olika sätt i över 30 år. Det är lite Dschingis Khan över låten och refrängen sätter sig ju direkt. Tysk balkanschlager funkar absolut! 5/5

Tjeckien - GIPSY.CZ - "Aven Romale"
Hur mycket jag än vill avsky den här låten så går det bara inte! Den har ett beat och ett tilltal som får det att rycka i alla mina sång- och dansnerver. Det är också ett plus att instrumenten som används är härligt klassiska med framför allt stråkarna som bakgrund. Tänk hur bra det skulle ha varit med liveorkester! 3/5

Belgien - PATRICK OUCHÈNE - "Copycat
Om Montenegro tilltalade mina absoluta primala schlagernerver så är Copycat något högt över detta. En fantastisk refräng med en helt galen text är vad som behövs för att jag ska spela denna om och om och om igen utan att tröttna. Dock tycker jag att låten kunde ha gjorts något bättre med en annan produktion, men sånt tänker jag inte på idag. 5/5

Vitryssland - PETR ELFIMOV - "Eyes That Never Lie"
Vitryssland har ju kommit att bli en gigant i tävlingen, i alla fall låtmässigt och i år är inget undantag. Låten är effektiv med snygga verser och mäktig refräng. Men något är det som saknas. Är det charm, engelska eller slutet på låten som drar ner betyget? I vilket fall tror jag på en finalplats för Belarus. 3/5

Sverige - MALENA ERNMAN - "La Voix"
Vi sjunger på franska för första gången. Det är väl det enda kvalitet jag kan hitta med den här låten efter två månaders lyssnande. Frågan är vad resten av Europa tycker, själv blir jag inte förvånad om Sverige missar finalen för första gången sedan 1976. 2/5

Armenien - INGA & ANUSH ARSHAKYANNER - "Jan Jan"
Det här landet måste rent statistiskt vara det bästa ESC-landet någonsin! På tre försök har landet helt rättmätigt nått tre topp 10-placeringar och allt talar för något liknande även i år. Som i Armeniens tidigare låtar blandas mer traditionella toner med nutida popinslag och resultatet är strålande och lättsjunget. 4/5

Andorra - SUSANNE GEORGI - "La Teva Decisió"
Trots flera bra låtar från Andorra har det lilla landet inte lyckats särskilt bra i ESC. I år skickar de en tuggummisöt liten popdänga med fantastisk refräng och gitarrfyllda verser. Dessutom sjungs delar av låten på katalanska och det är ju alltid ett plus! 3/5

Schweiz - LOVEBUGS - "The Highest Heights"
Det här är bara horribelt. Att de kallar sig för Schweiz motsvarighet till U2 är fruktansvärt förnedrande. Väck! 1/5

Turkiet - HADISE - "Düm Tek Tek"
Turkiet tillhör numera alltid förhandsfavoriterna i ESC till skillnad från deras första 20-25 åren i tävlingen. I år är låten en frustande sommarplåga med snygg flöjtbakgrund. Tyvärr är det ganska tjatigt och förutsägbart och låten passerar förbi ganska obemärkt. 3/5

Israel - NOA & MIRA AWAD - "Einaiych" (Dina ögon)
Efter alla fredspekoral från Israel kommer äntligen en äkta fredssång där hebreiska och arabiska finns sida vid sida för första gången i låtens text. Trots detta är låten oändligt tråkig och sövande med en oerhört tjatig refräng. 2/5

Bulgarien - KRASSIMIR AVRAMOV - "Illusion"
Från Bulgarien brukar det alltid komma spännande bidrag, så även i år. Även här är det lite operapop som gäller, men på ett betydligt snyggare sätt än Ernmans dänga. Låten har något härligt mystiskt över sig, men saknar någon form av knorr för att få ihop hela det musikaliska paketet. 3/5

Island - JÓHANNA GUDRUN JÓNSDÓTTIR - "Is It True" 
I år har Island valt att skicka en lugn och sansad ballad, vilket väl kanske inte är signifikativt för vad som brukar komma från ön i norr. Visst är det vackert, visst är det tillrättalagt, men till slut blir det bara så tråkigt att jag inte orkar engagera mig ett dugg. 2/5

Makedonien - NEXT TIME - "Nesto Sto Ke Ostane"
Lite Balkanrock på det här! Och det är faktiskt inte kul alls. 1/5

Rumänien - ELENA GHEORGHE - "The Balkan Girls"
Rumänerna är duktiga på att överraska och i år blir det lättviktig discopop med tungvrickande refräng och mycket blåsinstrument (Liveorkestern tillbaka!!!). Till slut ebbar låten ut i ett enda stort "Jaha?!" och man vet inte riktigt vad det var som flög förbi. 2/5

Finland - WALDO'S PEOPLE - "Lose Control"
E-Type på finska? Hell yeah! En fantastisk refräng med något svaga verser gör det till en låt som jag tror kan vinna hela tjottaballongen. För finns det egentligen något land i Europa som kan motstå pumpande discobeats, lättsjungna strofer och finsk charm? 4/5

Portugal - FLOR-DE-LIS - "Todas As Ruas Do Amor"
Som alltid med Portugal är jag till en början skeptisk eftersom jag alltid tyckt att de skickar fruktansvärt tråkiga låtar. Men i år, vilket undantag! En fantastisk liten stranddänga och inte för att jag i det här stadiet brukar kommentera sånginsatser men shit i helskotta vad bra hon sjunger! 4/5

Malta - CHIARA - "What If We"
Ska det bli tredje gången gillt för Chiara? Det är ju trots allt nästan samma sång hon deltagit med varje gång! Men det går inte att förneka att låten har en viss kvalitet och känns som hämtat direkt från ett soundtrack på valfri amerikansk storfilm från 90-talet. 3/5

Bosnien-Hercegovina - REGINA - "Bistra Voda"
Det är något med ballader från Balkan som gör att de känns så starka och tilltalande även fast man inte förstår ett ord av vad de sjunger. Med en refräng som känns som en 2000-tals-version av "Hallelujah" och massa stråkar (Liveorkester!!!) kan det inte bli något annat än högsta betyg. 5/5

Dessa tio vill jag ha till final:
Montenegro
Belgien
Armenien
Finland
Portugal
Bosnien-Hercegovina
Andorra
Turkiet
Malta
Sverige (inte för kvalitetetens skull, utan för att det nog blir tråkigt utan Sverige i final!)


Kommentarer
Postat av: Lovisa insp + foto

whaaat? Schweiz & turkiet är det ju riktig klass på,låtarna är ju underbara. kanske inte att lovebugs går hem i balkan men ja, i min mp3 iaf.. Finland håller jag däremot med om, grrrym produktion. :)

2009-05-12 @ 16:10:48
URL: http://loose.blogg.se/
Postat av: bosnien bäst

bosniens är helt klart bäst!

2009-05-13 @ 12:00:47
URL: http://ctc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0