ESC 2009, semifinal 2

Sådär ja, det blev ju ett bra resultat från semifinalen! Dock blev jag oerhört besviken på vissa framträdanden (Läs Belgien och Finland) och åt programledarna kunde man ju bara apflabba. Redan nu följer kommentarer och betyg inför morgondagens semifinal:

Kroatien - IGOR KUKROW - "Lijepa Tena"
Kroatien är nog det land som håller högst lägstanivå med sina bidrag genom åren. Aldrig riktigt dåliga, och ibland fruktansvärt bra. I år är inget undantag för de skickar en härlig Balkanballad med härligt gitarrplingande och hypnotisk refräng. Artistens efternamn tillhör ju också ett av tävlingens mest fantastiska. 3/5

Irland - SINEAD MULVEY & BLACK DAISY - "Et cetera"
I år har Irland lämnat kalkonen hemma och istället skickar man en härligt svängig halvrocklåt med en utsökt tonartshöjning. Allt talar därmed för en betydligt bättre placering än förra året, i alla fall om undertecknad får bestämma. 4/5

Lettland - INTARS BUSULIUS - "Probka"
Detta. Är. Horribelt. Dåligt. Usch. 1/5

Serbien - MARKO KON & MILAN NICOLIC - "Cipela"
Nu kommer schlagernerven pockande igen. Låten klistrar sig fast på en likt en desperat hemmafru och jag kunde omöjligt förstå SVT-experterna totalsåga det här bidraget. Dessutom har sångaren en äkta Carlos Valderrama-frisyr vilket bara i sig är värt ett högt betyg. 4/5

Polen - LIDIA KOPANIA - "I Don't Wanna Leave"
Här snackar vi 90-talspowerballad med klassiskt pianobaserad refräng serverat av Polen. Visst är det snyggt, visst är det vackert, men också så tråkigt och förutsägbart att Ralph Siegel och Lasse Holm hade kunnat skriva något liknande på 2 minuter. 2/5

Norge - ALEXANDER RYBAK - "Fairytale"
Jag fattar absolut ingenting. En fiolbaserad dänga med en särdeles bagatellartad vers och en refräng där låten går i samma ton hela vägen. Och detta ska vara den absoluta favoriten att vinna hela alltihopa? Som sagt, I don't get it. Jag fattade som sagt inte Sveriges vinnare heller, så i år är kanske året då jag inte fattar galoppen alls? 2/5

Cypern -
CHRISTINA METAXA - "Firefly"
En söt liten dänga med lite stämsång, lite gitarrklink och lite plingplong. Alltså något som kommer gå de allra flesta obemärkt förbi. 2/5

Slovakien - KAMIL MIKULCIK & NELA POCISKOVA - "Let' tmou"
Välkomna tillbaka i tävlingen Slovakien! Ingenting är sig riktigt likt i tävlingen sen ni var med senast 1998. Irland regerar inte längre, alla talar engelska och framför allt är det publiken som bestämmer det mesta. Tänk på att skicka något mer publikfriande nästa år så kan ni nog högre då! 2/5

Danmark - NIELS BRINCK - "Believe Again"
Danmark stormar in med en B-sida från Ronan Keating (ja, han har faktiskt skrivit låten!) och det blir ju bara så bajstråkigt att man bara vill glömma och lyssna på "Hallo hallo", "Boom boom" och alla andra klassiska danska schlagers. 1/5

Slovenien - QUARTISSIMO & MARTINA MAJERLE - "Love Symphony"
Den första känslan jag fick när jag hörde den här var: We have a winner! Jag kanske inte riktigt har samma känslor nu, men det är något med det fiolbeatet som får mina schlagernerver att rycka och visst är det medryckande på alla sätt? Från början var låten helt instrumental, kanske den hade funkat som bäst då? 4/5

Ungern - ÁDOK ZOLI - "Dance With Me"
En riktigt härlig, klassisk discorökare som säkert gör både Alcazar och BWO röda av avund. Jag skulle våga mig på att gissa att Ungern kan nå sin bästa placering sedan den fantastiska debuten 1994 (Sök på Hungary 1994 Eurovision om ni vill höra något riktigt vackert). Kanske det är en vinnare till och med? 5/5

Azerbajdzjan - AYSEL TEYMURZADA & ARASH - "Always"
With a little help from Sweden har tävlingens mest svårstavade land fått en sommardoftande pärla med klockren refräng och spännande verser. Jag kan redan nu höra tonerna från denna låt komma från alla uteställen och båtar i Visby hamn i sommar och det är onekligen ett gott betyg. 4/5

Grekland - SAKIS ROUVAS - "This Is Our Night"
Sakis är tillbaka och denna gång med en låt som är helt ok på alla sätt, men någon särskilt spännande knorr finns inte att hämta någonstans. Antingen går han vidare på ren rutin eller så finns det något med den här låten som jag ännu inte riktigt har förstått. 3/5

Litauen - SASHA SON - "Pasiklydes Zmogus"
Sockersött så det förslår, men refrängen blir till slut så tjatig att man bara vill stänga av alternativt slänga ut högtalarna genom fönstret. Det blir menlöst med andra ord. 2/5

Moldavien - NELLY CIOBANU - "Hora din Moldova"
Jag är svag för trumpeter. Räcker det som kommentar? 3/5

Albanien - KEJSI TOLA - "Më mërr në ëndërr"
Upphovsmännen bakom Albaniens första bidrag 2004 (också det helt fantastiskt) är nu tillbaka med en härlig dänga som växer mer och mer för varje lyssning. Frågan är hur det ska bli live, går styrkan i låten fram eller måste det europeiska folket vara mer på tårna? 3/5

Ukraina - SVETLANA LOBODA - "Be My Valentine"
Ukraina har onekligen ett spännande sound i årets bidrag, som jag inte riktigt bestämt mig för om jag gillar eller inte. Men visst är refrängen häftig, liksom sångerskans namn. 3/5

Estland - URBAN SYMPHONY - "Rändajad"
Jag håller helt med Thomas Lundin: estniska är ett av världens sexigaste språk. Men för den sakens skull innebär detta inte att låten är lika bra som exempelvis "Keelatud maa" från 1997. Årets bidrag är alltför mystiskt och svårlyssnat för att jag riktigt ska förstå det. 2/5

Holland - DE TOPPERS - "Shine"
Oh please don't shine. 1/5

Följande tio vill jag ha vidare till final:
Ungern
Irland
Serbien
Slovenien
Azerbajdzjan
Kroatien
Grekland
Albanien
Ukraina
Moldavien


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0